Meer agressie in de apotheek

Apothekersassistenten worden vaker agressief belaagd door patiënten, dat meldt brancheorganisatie KNMP woensdag. De helft van de 741 ondervraagde assistenten geeft aan wekelijks of dagelijks agressiviteit van patiënten ondervinden. Dit percentage ligt vijf keer zo hoog als voor 2014.

Vooral de kosten die zijn verbonden aan het verplichte informatiegesprek dat volgt als ze een nieuw medicijn krijgen, maakt Patiënten boos. Die kosten zijn niet nieuw, maar worden sinds 1 januari 2014 vermeld op de rekening van de patiënt. Apothekers  zijn verplicht om de zorgkosten transparanter te maken, de kosten voor zo’n gesprek – gemiddeld 6 euro – wordt nu apart vermeld op de rekening.

Patiënten willen geen gesprek en willen er ook niet voor betalen’, gaf een assistent aan in het onderzoek. Af en toe worden assistenten serieus bedreigd.

De relatie van de assistenten met de patiënten is in veel gevallen verslechterd. KNMP zegt dat assistenten in nog maar een kwart van de gevallen op een prettige manier met hun patiënten omgaan. Hier leidt de werkvreugde erg onder. 80 procent van de assistenten gaat met weinig plezier naar het werk.

KNMP-voorzitter Gerben Klein Nulent stelt voor om de splitsing van de kosten op de rekening terug te draaien. Dan kan de apothekersassistent zich weer bezighouden met de zorg.  Agressie in de apotheek is een slechte zaak en dit moet snel worden opgelost.

 

 

Plaats een reactie