Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over Welzijn.nl

Mocht uw vraag en/of antwoord er niet tussen staan, neem dan contact op met ons via het contact formulier.

  1. Inloggen
  2. Profiel
  3. Het Dashboard
  4. Berichten bekijken
  5. Nieuw bericht toevoegen
  6. Mediabibliotheek
  7. Reacties
  8. Evenementen
  9. Vacatures
  10. Organisaties


Inloggen op het beheer gedeelte
Wilt u wijzigingen doorvoeren dan is het inloggen op het beheer gedeelte noodzakelijk. Om in te kunnen loggen heeft u een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Open met uw browser de volgende url:

http://www.welzijn.nl/inloggen/

U komt na het openen van deze link op de inlogpagina van het beheer gedeelte terecht. Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik vervolgens op Inloggen. U kunt eventueel een vinkje zetten bij “Deze gegevens onthouden”. Wat is hier het voordeel van? Mocht u de volgende keer weer willen inloggen, dan hoeft u geen gebruikersnaam en wachtwoord meer op te geven.

Wachtwoord vergeten
Lukt het u niet om in te loggen omdat u bijvoorbeeld uw wachtwoord vergeten bent, klik dan op “Wachtwoord vergeten?”.  U kunt vervolgens uw e-mailadres of gebruikersnaam opgeven en op “Nieuw wachtwoord aanmaken” klikken. Er zal dan een automatisch wachtwoord gegenereerd worden en naar uw e-mailadres verzonden worden. Met dit nieuwe wachtwoord kunt u vervolgens inloggen.


Profiel
Aan de linkerzijde (in het menu) kunt u het woord “Profiel” vinden. Als u hier op klikt wordt uw eigen persoonlijke profielpagina geopend.
De eerste optie die naar voren komt is “De wysiwyg-teksteditor uitschakelen tijdens het schrijven”. Als u deze aan vinkt wordt het opmaken van berichten onmogelijk, wij raden dan ook aan deze optie niet aan te vinken.

Beheer kleurenschema
Wellicht vindt u de kleuren in het beheer gedeelte niet prettig werken. Onder het kopje beheer kleurenschema kunt u de kleuren naar eigen wens aanpassen. Zodra u op een optie klikt zult u merken dat de achtergrond kleur direct aangepast wordt. Probeer een aantal verschillende kleuren uit om te ontdekken welke het meest prettig werkt.

Naam
Onder het kopje naam kunt u het één en ander instellen met betrekking tot uw eigen naam. De gebruikersnaam staat vast en is dan ook niet aan te passen. Uw voor- en achternaam kunt u wel instellen of aanpassen. Ook kunt u een zogenaamde schermnaam opgeven en aangeven welke schermnaam zichtbaar moet zijn voor het publiek. Zo kunt u als gebruikersnaam bijvoorbeeld “ajansen” gebruiken en als schermnaam “Anton Jansen”.

Contactinformatie
Alleen een correct e-mailadres opgeven onder contact informatie is al voldoende. Het e-mailadres is namelijk de enige verplichting. U kunt er echter voor kiezen om meer op te geven. Zo kunt u aangeven wat de URL is naar uw persoonlijke website, wat uw Google+ account is, uw Twitter account en Facebook account.

Over jezelf
Onder dit kopje kunt u eventueel uw wachtwoord aanpassen. Als u het huidige wachtwoord wilt behouden hoeft u hier niks in te vullen. Wilt u echter een sterker of ander wachtwoord gaan gebruiken, vul dan twee keer hetzelfde wachtwoord in bij “Nieuw wachtwoord” en “Nieuw wachtwoord herhalen”. Kijk altijd even naar de “Sterkte-indicator” als u een nieuw wachtwoord gaat opgeven. Deze indicator geeft aan of het nieuwe wachtwoord veilig genoeg is. U krijgt te zien of een wachtwoord “Heel zwak”, “Zwak”, “Gemiddeld” of “Sterk” is. Wij raden u altijd aan om een wachtwoord instellen waarbij de indicator “Sterk” aangeeft.

Profiel afbeelding
Last but not least is de profiel afbeelding. Heeft u een leuke afbeelding van uzelf en wilt u deze toevoegen aan uw profiel, klik dan op “Selecteer media” onder het kopje “Profiel afbeelding”. Selecteer een afbeelding vanaf uw computer of kies een reeds geüploade afbeelding uit de mediabibliotheek.

Wijzigingen opslaan
Is alles naar wens aangepast, bevestig dan uw wijzigingen door te klikken op “Profiel bijwerken”. Uw wijzigingen worden hierdoor automatisch opgeslagen.

Het Dashboard
Zodra u bent ingelogd komt u automatisch terecht op “het Dashboard”. Op dit scherm kunt u zien hoeveel berichten er momenteel zijn geplaatst, hoeveel pagina’s er actief zijn en hoeveel reacties er zijn geplaatst. Het is een soort overzicht c.q. samenvatting.

Recent gepubliceerd
Op het Dashboard komt u ook het kopje “Recent gepubliceerd” tegen. U kunt daar heel eenvoudig bekijken welke berichten er recentelijk zijn geplaatst. Zo kunt u zien dat het bericht “Scherper toezicht op slechte verpleeghuizen” op 19 november is geplaatst. Op 10 september is het bericht “Transitie jeugd: Het komt er nu op aan!” gepubliceerd.

Reacties
Ook kunt u bekijken welke reacties er op berichten zijn geplaatst. De volledige reacties worden niet weergegeven, alleen de eerste 2 regels.


Berichten bekijken
Het onderdeel Berichten bestaat uit twee items, “Alle berichten” en “Nieuw bericht”. Laten we eerst eens kijken naar “Alle berichten”. Als u voor deze optie kiest kunt u de reeds geplaatste berichten bekijken. Een bericht is alleen zichtbaar voor de buitenwereld als deze de status gepubliceerd heeft. Het kan voorkomen dat u een bericht wilt maken, maar dat u er meerdere dagen mee bezig bent. U kunt het bericht dan opslaan als concept. Een bericht met de status concept wordt niet gepubliceerd voor de buitenwereld. Wij vertellen u straks hoe u een bericht kunt opslaan als concept.

Berichten sorteren
Het overzicht van berichten kunt u geheel naar eigen wens sorteren. U kunt klikken op “Titel” als u de berichten op alfabetische volgorde wilt sorteren. Klikt u op het ballonnetje, dan volgt er een sortering op basis van het aantal reacties op een bericht. De laatste sorteermethode die u wellicht gaat gebruiken is sorteren op datum. Zodra u op “Datum” klikt krijgt u het meest recentere bericht als eerste te zien. Klikt u nogmaals op “Datum”, dan verschijnt het oudste bericht.

Filteren
U kunt berichten eenvoudig filteren op basis van datums en categorieën. Stel dat u alleen berichten van deze maand wilt zien, dan kunt u deze maand selecteren en vervolgens klikken op “Filter”. Dit kunt u dus ook toepassen met categorieën.

Welke berichten wilt u zien?
Standaard krijgt u een overzicht van alle berichten, maar u kunt ook aangeven welke berichten u wilt zien. Zo kunt u bijvoorbeeld klikken op “Concepten” om alleen concept berichten te zien. Ook kunt u klikken op “Prullenbak” als u wilt zien welke berichten er in de prullenbak staan momenteel.

Acties uitvoeren op berichten
Indien u voldoende rechten heeft kunt u ook acties uitvoeren op berichten. Hiervoor klikt u in het selectievakje voor het betreffende bericht. Vervolgens klikt u op ”Acties” en kiest u de gewenste actie. Voorbeeld van een actie is bijvoorbeeld het verplaatsen van een bericht naar de prullenbak. U kunt op deze manier ook berichten herstellen, u haalt ze dan uit de prullenbak terug.


Nieuw bericht toevoegen
Onder het kopje berichten kunt u ook kiezen voor “Nieuw bericht”. Op de pagina die u vervolgens in beeld krijgt kunt u zelf een bericht samenstellen. Als u een bericht gaat samenstellen kunt u dit het beste stap voor stap doen. Wij willen alle stappen graag afzonderlijk met u bekijken.

Titel invoeren
Het eerste dat u ziet is “Titel hier invoeren”. Klik op het veld om een titel op te geven. U kunt zelf bepalen welke titel u het bericht wilt geven. U kunt de titel later eenvoudig aanpassen mocht dit nodig zijn.

Inhoud van het bericht
Zodra u de titel heeft opgegeven kunt u aan de slag met het bericht zelf. U kunt het bericht gaan schrijven, of een bestaand bericht kopiëren vanuit Microsoft Word of Acrobat Reader bijvoorbeeld. Onderaan het bericht wordt precies bijgehouden uit hoeveel woorden het bericht bestaat. Dit kan handig zijn als u bijvoorbeeld gebonden bent aan een maximale lengte van het bericht. Tijdens het typen worden het aantal woorden automatisch bijgewerkt, u ziet dus altijd een actueel getal.

Het bericht opmaken
Zodra u het bericht heeft geschreven of gekopieerd kunt u het bericht gaan opmaken. Selecteer één of meerdere woorden en klik op B om de tekst vet te maken. Als u op I klikt wordt de tekst cursief. Een derde optie is doorhalen, klik hiervoor op abc.
Verder heeft u de mogelijkheid om een opsommingslijst, genummerde lijst, horizontale lijn en blockquote toe te passen tijdens het opmaken van uw tekst.

Uitlijnen
In sommige gevallen wilt u een bericht uitlijnen. Ook dit is gelukkig heel eenvoudig, maar u moet natuurlijk wel weten hoe dit moet. U ziet drie uitlijn iconen staan. Zodra u met de muis op een icoon gaat staan verschijnt de functie van de betreffende icoon. De eerste icoon kunt u gebruiken als u links wilt uitlijnen. De tweede icoon voor gecentreerd uitlijnen en de derde icoon voor rechts uitlijnen van de tekst.

Links toevoegen
Wellicht wilt u in het artikel verwijzen naar een externe link, bijvoorbeeld een bron. Selecteer hiervoor de tekst die als link moet dienen en klik op het paperclick icoon. Vervolgens krijgt u een nieuw scherm te zien waar u twee zaken dient op te geven. Vul allereerst de URL in, bijvoorbeeld http://www.welzijn.nl/. Vul bij “Titel” een zelfverzonnen naam voor de link ik. Eventueel kunt u ervoor kiezen om de optie “Open link in een nieuw venster/tab” te selecteren. Heeft u alles ingevuld, klik dan op “Link toevoegen”. Wilt u het toevoegen van de link toch annuleren, klik dan op “Annuleren”.

Media toevoegen
U had de optie waarschijnlijk al zien staan, Media toevoegen. In veel artikelen staan één of meerdere afbeeldingen. Misschien wilt u ook een afbeelding toevoegen in het artikel. Om dit voor elkaar te krijgen dient u de optie “Media toevoegen” te gebruiken.
Zodra u de optie heeft geklikt verschijnt er een nieuwe scherm. Zodra u op “Bestanden selecteren” klikt kunt u een bestand uitkiezen. Klik op het bestand en kies voor “Openen”, u komt nu automatisch in de mediabibliotheek terecht. Naast de net geüploade afbeelding ziet u ook andere afbeeldingen, die eerder zijn geüpload. Aan de rechterzijde ziet u de mediadetails staan, hier kunt u een aantal zaken instellen. Zo kunt u de afbeelding een titel, onderschrift, alt-tekst en beschrijving geven. Ook kunt u de weergave-instellingen aanpassen. Kies voor de gewenste uitlijning en afmeting.
Vervolgens hoeft u alleen nog maar op “Invoegen in bericht” te klikken. De gekozen afbeelding zal nu in uw bericht verschijnen.

Media bewerken en verwijderen
Wilt u toch nog wat aanpassingen verrichten, bijvoorbeeld een andere uitlijning van de toegevoegde media, klik dan op de afbeelding zelf en vervolgens op het potlood icoon. U kunt vervolgens de uitlijning, afmeting, onderschrift  en alternatieve tekst naar wens aanpassen.
U kunt een ingevoegd media bestand ook verwijderen. Klik hiervoor op het bestand en klik op X, de afbeelding wordt vervolgens automatisch verwijderd uit het bericht.

Publiceren
Aan de rechterzijde ziet u het onderdeel “Publiceren”. Hier kunt u de status veranderen indien gewenst. Standaard heeft het bericht de status “Concept”. U kunt dit wijzigen naar “Wachtend op review”.
Wat betreft de zichtbaarheid heeft u drie mogelijkheden. Wijzigt u deze instelling niet, dan is het bericht publiekelijk. U kunt echter ook kiezen voor de optie “Privé” of “Beschermd met wachtwoord”.  Selecteer de gewenste optie en klik vervolgens op “OK”.
Wanneer wilt u een bericht publiceren? Normaal gesproken wordt het bericht direct gepubliceerd. U heeft echter ook de mogelijkheid om een bericht later te publiceren, bijvoorbeeld vannacht of over 5 weken. Vul de gewenste publicatie datum in en klik op “OK” om de instelling te bevestiggen.

Categorieën
In welke categorie moet het bericht geplaatst worden? Onder het kopje categorieën kunt u dit geheel naar wens instellen. Selecteer één of meerdere categorieën waarin het bericht geplaatst moet worden.

Tags
Indien gewenst kunt u het bericht ook enkele tags meegeven. Dit zijn kernwoorden die betrekking hebben op het bericht. Stel dat u een bericht heeft geschreven over ouderenzorg in Utrecht bijvoorbeeld, dan kunt u de tags zorg, ouderenzorg en Utrecht invoeren. Vul de gewenste tags in en klik vervolgens op “Toevoegen” om de tags ook daadwerkelijk te koppelen aan het bericht.

Uitgelichte afbeelding
Eventueel kunt u een zogenaamde “Uitgelichte afbeelding”  instellen. Dit is één afbeelding die wordt gekoppeld aan het bericht. De afbeelding kunt u toevoegen door te klikken op “Stel uitgelichte afbeelding in”. Vervolgens krijgt u hetzelfde scherm als “Media toevoegen”.

Publiceren
Heeft u alles ingevuld en ingesteld? Het is goed om alle velden, instellingen en opties nog een keer na te lopen en te controleren op juistheid. Door te klikken op de knop “Voorbeeld” krijgt u te zien hoe uw bericht eruit komt te zien. Wilt u later verdergaan met het bericht, klik dan op de knop “Opslaan als concept”. Zodra u er zeker van bent dat u alles goed heeft ingesteld en u wilt het bericht toegankelijk maken voor het publiek kunt u op de knop “Publiceren” klikken.


Mediabibliotheek
Wilt u bestanden, afbeeldingen of documenten uploaden, dan kunt u terecht in de mediabibliotheek. Zodra u naar de mediabibliotheek toe gaat krijgt u direct de reeds geüploade bestanden te zien. Zodra u een bestand aanklikt krijgt u er meer informatie over te zien. Zo ziet u wanneer een bestand is geplaatst, wat de bestandsgrootte is, wat de afmetingen zijn (indien het een afbeelding betreft) en wat de URL is.

Zoeken in mediabestanden
Als er honderden of duizenden mediabestanden toegevoegd zijn kan het lastig zijn om een specifiek bestand te vinden. Door een zoekterm in te geven wordt er gezocht naar mediabestanden. Ook kunt u aangeven naar wat voor soort bestanden u op zoek bent. Selecteer onder het kopje “Alle mediabestanden” het gewenste type. U kunt kiezen tussen Audio, afbeeldingen en video bestanden. Door te klikken op “Alle datums” kunt u ook nog een specifieke maand opgeven. Na deze selectie worden de resultaten automatisch ververst en getoond.

Een nieuw bestand toevoegen
Als u een nieuw bestand aan de mediabibliotheek wilt toevoegen, klik dan op “Bestanden selecteren”. U kunt vervolgens de stappen doorlopen die wij met u besproken hebben onder het kopje “Media toevoegen”.


Reacties
Wilt u bekijken welke reacties er zijn gekomen op één van uw berichten, ga da naar het menu item “Reacties”. Een reactie heeft altijd een bepaalde status. Als een reactie is toegelaten dan is deze zichtbaar voor het publiek. Is de status “Wachtend” dan kan de betreffende reactie nog niet door het publiek bekeken worden. Een beheerder zal de reactie eerst moeten bekijken en keuren.
De reacties die te vinden zijn in de map “Spam” zijn reacties die niet door natuurlijke personen zijn geplaatst. Dit kunnen automatische scripts zijn die bijvoorbeeld reclame willen maken en reacties plaatsen met links naar hun eigen website of product.

Reacties keuren
Als u voldoende rechten heeft kunt u de status van een reactie wijzigen. Zo kunt u een reactie weigeren, toelaten, verplaatsen naar de prullenbak of als spam markeren.


Evenementen
Is er een bepaald evenement welke toegevoegd moet worden op de website? Onder het kopje “Evenementen” kunt u dit eenvoudig realiseren.  Klik op “Nieuw evenement” als er één aangemaakt moet worden. U wordt doorgestuurd naar een nieuw scherm. Hier kunt u bij “Titel hier invoeren” een gewenste titel opgeven.

Het bericht
Vervolgens kunt u het bericht invullen. Doe dit op dezelfde manier zoals we hebben besproken onder het kopje “Inhoud van bericht” bij het toevoegen van een nieuw bericht. Ook hier kunt u het bericht naar wens opmaken.

Evenement details
Vul de details voor het evenement correct in. Als eerste vult u de startdatum in, vervolgens de einddatum, locatie en eventuele website van het evenement. Gaat het om een evenement dat herhaald wordt? Vink in dat geval “Herhalen inschakelen” aan. U kunt aangeven of het evenement dagelijks, wekelijks, maandelijks of jaarlijks herhaald moet worden. Ook kunt u aangeven hoeveel herhalingen er plaats moeten vinden.

Publicatie datum
Net als bij berichten kunt u aangeven of een evenement direct gepubliceerd moet worden, of pas in de toekomst.

Evenement categorie
Geef aan in welke categorie het evenement moet staan. Dit kunt u doen door aan de rechterzijde de categorie aan te vinken.

Het evenement publiceren
Als alle velden correct zijn ingevuld kunt u op de knop “Publiceren” klikken.


Vacatures
Vacatures bestaat uit twee onderdelen. Onder vacatures kunt u reeds toegevoegde vacatures bekijken. Wilt u echter een nieuwe vacature toevoegen, dan kunt u kiezen voor “Nieuwe toevoegen”. Net als bij berichten kunt u als eerste een titel opgeven. Vul vervolgens de tekst voor de vacature in en maak deze naar wens op.

Vacature details
Als de tekst voor de vacature is ingevuld kunt u aan de slag met de zogenaamde vacature details. Geef aan of het om een betaalde of vrijwillige vacature gaat.
Vervolgens kunt u de bedrijfsgegevens invullen. Vul hier in de bedrijfsnaam, adres, postcode, plaats, telefoonnummer en website in.
Het derde onderdeel bij het toevoegen van de details zijn de contactgegevens. Wie is de contactpersoon voor de vacature? Vul de aanhef, naam van de contactpersoon, telefoonnummer van de contactpersoon en het e-mailadres van de contactpersoon in.

Categorie en provincie
Aan de rechterzijde van het scherm kunt u aangeven in welke categorie de vacature geplaatst moet worden en voor welke provincie de vacature geldt.

Publiceren
Controleer of alles correct is ingevuld. Als dat het geval is kunt u op de knop “Publiceren” klikken. De vacature zal dan direct op de website verschijnen. Wilt u de vacature op een bepaalde datum en tijdstip plaatsen, klik dan op “Bewerken” achter “Onmiddellijk publiceren”.


Organisaties
Wilt u een nieuwe organisatie toevoegen? Ook dat is bijzonder eenvoudig in het beheer gedeelte. Aan de linkerkant ziet u Organisaties staan. Zodra u hier op klikt krijgt u de organisaties te zien die momenteel zijn toegevoegd.
Door te klikken op “Nieuwe toevoegen” kunt u zelf een nieuwe organisatie gaan toevoegen. Het opgeven van de titel en inhoud werkt op exact dezelfde manier als bij berichten.

Sub-blokken
U kunt zelf zogenaamde sub-blokken aanmaken. Er kunnen maximaal 4 sub-blokken aangemaakt worden. Voor elk blok dient u een titel en inhoud op te geven.

Organisaties verbinden
Daarnaast is het mogelijk om de aangemaakte organisatie te verbinden met berichten of evenementen. Klik hiervoor op “Verbindingen maken” en vul de naam van een bericht of evenement in. Eenmaal het correcte bericht of evenement gevonden, klik er dan op. De verbinding is vervolgens gemaakt.

Provincie & organisatie instelling
Aan de rechterzijde kunt u aangeven in welke provincie en organisatie instelling de organisatie geplaatst moet worden.

Beoordeling
Is alles naar wens ingevuld? Klik dan op “Inzenden voor beoordeling”. Een beheerder zal eerst controleren of u alles goed heeft ingevuld en of de organisatie toegevoegd gaat worden aan de website. U hoeft zelf geen verdere acties meer te ondernemen.