Congres hoogbegaafdheid in teken schoolse en sociale problemen

29 sep
Locatie Pullman Cocagne - Eindhoven
Website http://www.congresburo.com/aanbod/196/hoogbegaafdheid-schoolse-en-sociale-problemen.html

Het landelijk congres over hoogbegaafdheid vindt op 29 september 2016 plaats in Eindhoven. Het congres staat dit jaar in het teken van schoolse en sociale problemen bij hoogbegaafde leerlingen.

Wanneer een kind hoogbegaafd is, betekent dat niet alleen dat het heel intelligent is. Van hoogbegaafdheid spreken we pas wanneer een leerling, behalve een IQ van meer dan 130, óók een creatief brein heeft en over een groot doorzettingsvermogen beschikt. Ze denken buiten de vaste kaders en hebben een aanzienlijke ontwikkelingsvoorsprong op klas- en leeftijdsgenootjes. Geweldig, al dat potentieel? Ja. Maar het is niet alleen maar fijn wanneer kinderen hoogbegaafd zijn.

Op school vervelen ze zich al snel en ze kunnen gaan onderpresteren wanneer ze geen uitdaging ervaren. Sociaal kunnen deze leerlingen buiten de boot vallen omdat ze door hun klas- en leeftijdsgenootjes niet begrepen worden en andere interesses hebben. Ook komt hoogbegaafdheid tegelijk voor met problemen zoals autisme en dyslexie.

Op dit congres delen vooraanstaande wetenschappers en ervaren uitvoerend werkers hun inzichten en werkwijzen met betrekking tot deze bijzondere groep kinderen, met de deelnemers.

Wat komt er aan de orde?

Op het congres over hoogbegaafdheid leren de deelnemers op basis van de keynote-lezingen:

  • Wat er wel en niet onder hoogbegaafdheid verstaan wordt en op welke manier hoogbegaafdheid kan bijdragen aan het ontstaan van schoolse en sociale problemen;
  • Wat we op basis van breinonderzoek bij mensen met hoogbegaafdheid weten over de ontwikkeling van hun executieve functies en hoe je daarmee in de leerprocessen die je met hen aangaat, rekening kunt houden;
  • Hoogbegaafdheid in relatie tot autismespectrum stoornissen;

In de deelsessies komt aan de orde:

  • Hoe je hoogbegaafdheid kunt signaleren in de kleutergroepen;
  • Hoe je voor uitzonderlijk begaafde kinderen lesstof en begeleiding zodanig kunt aanpassen dat ze kunnen floreren;
  • Hoe je hoogbegaafde jeugd met faalangst kunt begeleiden;
  • Hoe je de pedagogische begeleiding van hoogbegaafde kinderen in onderwijs vormgeeft;
  • Op welke manier je sociale vaardigheden van hoogbegaafde kinderen in het onderwijs kunt trainen en ondersteunen;
  • Hoe je ouders kunt coachen in het omgaan met hun hoogbegaafde kind.

Dit congres is geaccrediteerd door het Lerarenregister, Registerplein en SRVB. Bij NIP K&J / NVO-OG en SKJ is de aanvraag nog in behandeling.

Plaats een reactie