De voordelen van een gezond ontbijt

Over het algemeen is het bekend dat een gezond ontbijt een belangrijk onderdeel is van de dag. Door gezond te ontbijten blijf je gezonder en kun je beter presteren, toch zijn er nog een hoop mensen die ervoor kiezen om het ontbijt over te slaan. De reden hiervoor is vaak tijdgebrek om ontbijt klaar te maken of het argument dat deze mensen geen honger hebben. Toch is dit erg slecht voor je lichaam en is het zeker aan te raden om iedere morgen de tijd te nemen om te ontbijten. Als je dat niet doet, begin je je dag als ware met een tekort aan energie en ga je over op je reserves. In eerste instantie lijkt dat geen probleem omdat je begint met verbranden van vet, maar dat is het eigenlijk wel. Je lichaam gaat dan over in de besparingsstand en zodra er wel voedingsstoffen binnen komen, zullen deze worden opgeslagen in de vorm van vet waardoor je sneller last zult krijgen van ongewenst overgewicht.

Behalve dat het overslaan van het ontbijt vele nadelen heeft, heeft het nuttigen van een ontbijt weer vele voordelen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een gezond ontbijt de volgende voordelen met zich mee brengt:

  • Je concentratievermogen en je geheugen nemen toe waardoor je beter kunt presteren op je werk of in de klas. Je prestaties zullen merkbaar beter worden als je ervoor kiest om te ontbijten. Daarbij ga je je een stuk beter in je vel voelen en kan je beter tegen stress.
  • Je krijgt meer kracht en uithoudingsvermogen, waardoor je fysieke uitdagingen ook gemakkelijker aan kunt. Ook zullen je hand- en oogcoördinatie een stuk beter zijn.
  • De kans op een verhoogd cholesterol neemt af.
  • En over het algemeen neemt de kans op overgewicht af.

Zoals je wel zult begrijpen is het dus erg belangrijk om iedere morgen te beginnen met een gezond ontbijt, het wordt aangeraden om binnen twee uur na het ontwaken te ontbijten zodat je de meeste voordelen uit het ontbijt kunt halen. Het genieten van een gezond ontbijt is vooral voor kinderen in de groei belangrijk, omdat zij nog bezig zijn aan hun fysieke en mentale ontwikkeling. Kinderen die iedere dag een gezond ontbijt eten ontwikkelen zich beter en presteren ook vaak op school beter dan kinderen die hun ontbijt overslaan.

Buiten lichamelijke en psychologische voordelen heeft het ontbijt ook nog een ander groot voordeel, namelijk op sociaal gebied. Voor veel families is het ontbijt een tijdstip waarbij je allemaal aan tafel zit en je dus ook even tijd hebt voor elkaar. Dat is zeker belangrijk in deze drukke maatschappij waarbij het lijkt of de tijd nooit stil staat. Een gezond ontbijt kan ervoor zorgen dat de tijd even stil wordt gezet en je ook eens op een rustige manier bij elkaar kunt zijn. Daarbij zorgt het ontbijt in groepsverband er vaak voor dat ieder lid van de familie minder snel geneigd is om het ontbijt over te slaan.

Het nuttigen van een gezond ontbijt heeft dus vele voordelen en het is dan ook zeker aan te raden om iedere ochtend te beginnen met een ontbijt.

Verschillende theorieën waarom het aan te raden is om te ontbijten

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die iedere dag een gezond ontbijt eten, gemakkelijker gewicht verliezen en over het algemeen een stuk gezonder zijn dan mensen die regelmatig het ontbijt overslaan. Verder blijkt dat mensen die iedere dag gezond ontbijten ook minder vaak last hebben van overgewicht, er zijn verschillende theorieën te vinden die verklaren hoe het kan dat mensen die iedere ochtend van een gezonde maaltijd genieten een stuk gezonder zijn.

Eén van die theoriën luidt alsvolgt:

Door het eten van een gezond ontbijt heb je gedurende de dag minder honger waardoor je een betere voedingskeus zult maken. Je zult minder snel snoepen en andere ongezonde producten eten, waardoor je minder calorieën en vet naar binnen zult werken. Over het algemeen bestaat het misverstand dat je door het ontbijt over te slaan sneller zult afvallen, maar in de praktijk blijkt dat niet waar te zijn. Mensen die vaak het ontbijt overslaan eten juist meer gedurende de lunch en de dag. Daarbij zijn deze mensen ook eerder geneigd om te grijpen naar ongezonde producten waar veel vet en calorieën in zitten om hun honger gevoel te stillen.

Er zijn nog vele andere theorieën die verklaren waarom mensen die ontbijten een stuk gezonder zijn. Een voorbeeld van een theorie luidt als volgt:

Het eten van een gezond ontbijt is een onderdeel van een gezonde levensstijl, waarbij je op een verantwoorde manier keuzes maakt om bepaald voedsel wel of niet te eten. Door iedere dag te zorgen dat je van een gezond ontbijt geniet, bestaande uit eiwitten, fruit en/of gezonde granen, zal je gemakkelijker gewicht verliezen en het gewicht ook behouden. Doordat je bewuster met eten bezig bent zal je ook minder snel verleid worden tot het eten van ongezond voedsel waar veel calorieën en vetten in zijn verwerkt.

Weer een andere theorie luidt als volgt:

Door te ontbijten in de ochtend vul je als ware de brandstof bij die je afgelopen nacht hebt verloren. Je kunt het vergelijken met een auto die je probeert te starten met een lege tank. Ook dat gaat niet lang goed en vroeg of laat lukt het niet meer. Door te ontbijten zorg je ervoor dat je voor een groot gedeelte van de dag weer energie hebt en ga je je een stuk beter in je vel voelen.

Er zijn vele theorieën te vinden op het internet, maar allemaal komen ze erop neer dat je minder snel overdadig veel vet en calorieën zult eten doordat je al hebt ontbeten. Verder is het opvallend dat uit de meeste onderzoeken blijkt dat gewicht verliezen en behouden vaker succesvol is als mensen gezond ontbijten. Om gewicht te verliezen en te zorgen dat het verloren gewicht er niet meer aan komt, kan het schelen als je kiest om iedere ochtend vroeg te ontbijten en daarbij ook zoveel mogelijk gezonde producten eet. Een gezond ontbijt bestaat dan ook uit eiwitten, vitaminen, ijzer, calcium en/of gezonde granen. Behalve dat het goed is voor je gewicht om te ontbijten, is het ook erg goed voor je algemene lichamelijke gesteldheid en je concentratievermogen. Er zijn dus vele redenen te bedenken waarom het goed is om iedere ochtend van een gezond ontbijt te genieten.

Een gezond ontbijt

Over het algemeen is het bekend dat een gezond ontbijt de belangrijkste maaltijd is op de dag, helaas ziet nog niet iedereen hier het belang van in waardoor het ontbijt ook door veel mensen wordt overgeslagen.

Door gezond te ontbijten zal je zien dat je vaak minder behoefte hebt om te snoepen tot het middageten aangezien je weinig tot geen honger gevoel meer hebt. Doordat je minder behoefte hebt aan snoepen zul je zien dat je minder vetten en caloriën tot je neemt. Behalve dat het belangrijk is om te ontbijten is het uiteraard ook belangrijk om gezond te ontbijten, zodat je kunt genieten van alle voordelen die een gezond ontbijt met zich meebrengt.

Veel mensen weten helaas niet precies waar een gezond ontbijt uit bestaat en wat je beter niet kunt eten als ontbijt aangezien daar veel verschillende theoriën over te vinden zijn. Toch is het zaak om je daar niet helemaal gek mee te laten maken, anders dan vaak gedacht wordt is het traditionele ontbijt bestaande uit gezonde granen, fruit en/of eiwitten vaak het gezondste ontbijt waar je uit kunt kiezen in plaats van de nieuwste modetrends wat betreft eten. Deze maaltijden beschikken vaak over de essentiële bouwstenen die we nodig hebben om de dag weer gezond door te komen. De bouwstenen waar we het nu over hebben zijn calcium, ijzer, vitamine B, eiwitten en vezels. Het is gebleken dat het vrij lastig is om gedurende de dag ervoor te zorgen dat je aan voldoende bouwstenen komt als je het ontbijt hebt overgeslagen, dit is ook één van de redenen waarom het ontbijt een belangrijke maaltijd is van de dag.

Het is aan te raden om het ontbijt te laten bestaat uit 20 tot 30% van de hoeveelheid die je dagelijks nodig hebt, op deze manier zorg je ervoor dat je meer dan genoeg eet en je je niet snel laat verleiden door allerlei andere slechte voedingsmiddelen.

Eén van de voedingsmiddelen die vaak niet in het ontbijt terug te vinden is, is het fruit. Veel mensen slaan vaak het fruit over, terwijl ook fruit een belangrijk onderdeel is van een gezond ontbijt. Je kunt fruit gemakkelijk toevoegen aan het ontbijt door een klein schaaltje fruit klaar te maken of dit te mengen met yoghurt.

Een ander belangrijk onderdeel van het ontbijt zijn de eiwitten. Deze bouwstenen heb je beslist nodig, maar veel mensen hebben daar juist een afkeer van. Dat komt door het misverstand dat eiwitten dikmakers zijn. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je door het eten van eieren ervoor zorgt dat je juist meer energie krijgt en je dus meer vet verbrand. Sterker nog, door regelmatig eieren te eten in combinatie met sporten zou je juist sneller afvallen. Uit een ander onderzoek is gebleken dat eieren er juist voor zorgen dat je een vol gevoel krijgt, waardoor je dus minder gaat snacken enzvoorts. Het is daarom ook aan te raden om iedere morgen een ontbijt klaar te maken met eieren, fruit en brood.

Gezond ontbijt ondanks tijdgebrek

Veel mensen kiezen ervoor om een gezond ontbijt over te slaan door gebrek aan tijd om een ontbijt voor te bereiden of omdat ze geen honger hebben. Toch hoeft het voorbereiden van een ontbijt niet veel tijd in beslag te nemen, je kunt namelijk al binnen enkele minuten klaar zijn met de voorbereiding. Ook voor mensen die geen honger hebben in de ochtend is het toch aan te raden om wat te ontbijten, vaak is het gewoon gewenning en zul je zien dat je door te ontbijten vaak beter in je vel zit en mee kunt genieten van de vele voordelen die een ontbijt met zich mee brengt.

Hieronder volgen een aantal voorbeelden van een gezond ontbijt waar weinig tijd in zit wat betreft de voorbereiding en die ook niet zo zwaar op de maag liggen:

  • Een fruitsmoothie, deze kun je vaak al een dag van tevoren voorbereiden en in de koelkast bewaren. Ook kun je een fruit smoothie vaak meenemen voor onderweg naar het werk, waardoor het je ochtend ritueel ook niet in de war of te gooien.
  • Hard gekookt ei die de avond van tevoren al is klaar gemaakt en een banaan. Dit ei kun je op een lekkere boterham leggen en eten.
  • Magere Yoghurt met stukjes fruit erin. Het fruit kun je ook de avond van tevoren voorbereiden, waardoor je nog geen minuut nodig hebt om het ontbijt voor jezelf klaar te maken.
  • Muesli met halfvolle melk of yoghurt. De muesli kun je zelfs nog mengen met wat stukjes fruit die je een avonden van tevoren hebt klaar gemaakt.

Uiteraard zijn er nog veel meer vormen van gezond ontbijt te bedenken die niet al te veel tijd kosten, er is dus geen reden te vinden om een gezond ontbijt over te slaan. Het ontbijt hoeft vaak niet zoveel tijd te kosten als mensen denken, daarbij zorgt het ontbijt er vaak voor dat je een stuk beter in je vel zit.

Het eten van een gezond ontbijt is dus zeker een aanrader! Aan het eten van het ontbijt zijn vele voordelen verbonden die niet zijn te verkrijgen op een andere manier. Zo is het beter voor je concentratievermogen, gewicht, cholesterol en je fysieke gesteldheid. Toch zijn er vaak veel mensen vandaag de dag die niet de moeite nemen om te ontbijten door tijdgebrek of het feit dat ze denken geen honger te hebben in de ochtend. Dit is erg slecht voor het lichaam doordat je onbewust een roofbouw pleegt op je lichaam. Mocht je van mening zijn dat je niet voldoende tijd hebt om te ontbijten kun je er ook voor kiezen om de avond van tevoren voor een groot gedeelte je ontbijt voor te bereiden.

 

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.